
See discussions, stats, and author profiles for this publication at: https://www.researchgate.net/publication/326625496

Reforming the broadcasting sector in the Southern Mediterranean: a critical

overview

Technical Report · July 2018

CITATIONS

0
READS

165

1 author:

Dima Dabbous

Phoenicia University, Lebanon

13 PUBLICATIONS   47 CITATIONS   

SEE PROFILE

All content following this page was uploaded by Dima Dabbous on 26 July 2018.

The user has requested enhancement of the downloaded file.

https://www.researchgate.net/publication/326625496_Reforming_the_broadcasting_sector_in_the_Southern_Mediterranean_a_critical_overview?enrichId=rgreq-2feebe464837becd8285c443b4c8ffdd-XXX&enrichSource=Y292ZXJQYWdlOzMyNjYyNTQ5NjtBUzo2NTI1ODk4ODg3MTY4MTBAMTUzMjYwMDk2Mjg1Mg%3D%3D&el=1_x_2&_esc=publicationCoverPdf
https://www.researchgate.net/publication/326625496_Reforming_the_broadcasting_sector_in_the_Southern_Mediterranean_a_critical_overview?enrichId=rgreq-2feebe464837becd8285c443b4c8ffdd-XXX&enrichSource=Y292ZXJQYWdlOzMyNjYyNTQ5NjtBUzo2NTI1ODk4ODg3MTY4MTBAMTUzMjYwMDk2Mjg1Mg%3D%3D&el=1_x_3&_esc=publicationCoverPdf
https://www.researchgate.net/?enrichId=rgreq-2feebe464837becd8285c443b4c8ffdd-XXX&enrichSource=Y292ZXJQYWdlOzMyNjYyNTQ5NjtBUzo2NTI1ODk4ODg3MTY4MTBAMTUzMjYwMDk2Mjg1Mg%3D%3D&el=1_x_1&_esc=publicationCoverPdf
https://www.researchgate.net/profile/Dima-Dabbous?enrichId=rgreq-2feebe464837becd8285c443b4c8ffdd-XXX&enrichSource=Y292ZXJQYWdlOzMyNjYyNTQ5NjtBUzo2NTI1ODk4ODg3MTY4MTBAMTUzMjYwMDk2Mjg1Mg%3D%3D&el=1_x_4&_esc=publicationCoverPdf
https://www.researchgate.net/profile/Dima-Dabbous?enrichId=rgreq-2feebe464837becd8285c443b4c8ffdd-XXX&enrichSource=Y292ZXJQYWdlOzMyNjYyNTQ5NjtBUzo2NTI1ODk4ODg3MTY4MTBAMTUzMjYwMDk2Mjg1Mg%3D%3D&el=1_x_5&_esc=publicationCoverPdf
https://www.researchgate.net/profile/Dima-Dabbous?enrichId=rgreq-2feebe464837becd8285c443b4c8ffdd-XXX&enrichSource=Y292ZXJQYWdlOzMyNjYyNTQ5NjtBUzo2NTI1ODk4ODg3MTY4MTBAMTUzMjYwMDk2Mjg1Mg%3D%3D&el=1_x_7&_esc=publicationCoverPdf
https://www.researchgate.net/profile/Dima-Dabbous?enrichId=rgreq-2feebe464837becd8285c443b4c8ffdd-XXX&enrichSource=Y292ZXJQYWdlOzMyNjYyNTQ5NjtBUzo2NTI1ODk4ODg3MTY4MTBAMTUzMjYwMDk2Mjg1Mg%3D%3D&el=1_x_10&_esc=publicationCoverPdf


1 
 

 

 

 

          Reforming the broadcasting sector in the Southern  

                         Mediterranean: a critical overview 

 

 

 

                                Paper prepared by Dima Dabbous, Ph.D. 

                       Assistant Dean, Phoenicia University, Lebanon 

 

 

 

                           MedMedia Closing Conference, May 8-9 2018 

                   Headquarters of the Arab States Broadcasting Union (ASBU) 

                            Tunis, Tunisia 

 

 

 

 

 



2 
 

 

Introduction 

In my previous report for the MedMEdia project on Public Service Broadcasting in the MENA 

and the legal reforms that followed the 2011 revolutions in the region, several key issues and 

challenges were identified.1 To start with, the notion of “public” in public service broadcasting 

was an “anomaly” in the MENA region: not only there was no intent by the governments in 

general  (old or new) to serve the public or relinquish control of traditionally state controlled 

media on the one hand,   there was practically no understanding among most stakeholders of 

what “public service broadcasting” actually meant, and clearly no desire to give audiences  

what audiences want from their national, publicly-owned media.  Consequently, audiences 

across the region were turning  to private and regional (mostly satellite) broadcasters as their 

public broadcasters failed to provide the content they were looking for. 

Moreover, by the time the research was concluded in 2014, many countries were still 

experiencing internal political upheavals due to regime change and internal instability. By the 

end of 2014, many MENA countries had introduced legal reform in the media sector, but had 

not had the time to implement these reforms which were a crucial aspect of the democratic 

transition. At the time, the question that posed itself was whether the on-going reforms (on 

paper) were going to prompt any real and positive changes in actual media practice and output, 

and whether the focus on creating and implementing new media regulations and structures 

was actually going to translate into more accountability, improved programming, and better 

openness to pluralism and diversity in the public broadcasting sector. My report back then: 

    “found little evidence that there has been a growth of pluralistic, non-partisan coverage of   
news and current affairs which can be directly ascribed to the reform processes. Public 
broadcasters were continuing to tow the government line rather than challenge the official 

                                                           
1 Dabbous, Dima (2015). Assessing Public Service Broadcasting in the Southern Mediterranean Region, BBC Media 
Action, the UK (2015). Available at:  
http://www.med-media.eu/wp-content/uploads/2015/08/MedMedia-PSB-report.pdf 
 

http://www.med-media.eu/wp-content/uploads/2015/08/MedMedia-PSB-report.pdf


3 
 

version of events whilst private media remained reliant on politically-motivated financial 
backing.” 2 

Knowing that the PSB model, as a model,  is  being re-evaluated around the world and is facing 

increased pressure and competition from private broadcasters,  the challenges to this model 

are “particularly acute in the Arab world where the digital revolution has coincided with (and, 

some would argue, triggered) a political revolution”.3 

The present paper builds on the findings of the previous MedMedia report (2015) by tracking 

the legal changes that occurred between early 2015 and early 2018.4 Whenever there are 

recent legal changes related to broadcasting in general, such changes are mentioned and 

evaluated. The objective is to provide a critical overview of the state of public service 

broadcasting and the new regulatory reforms introduced since early 2015, in order  to assess 

the impact of the Arab Spring (directly or indirectly) on the nature and performance of the 

public broadcasting sector in the Southern Mediterranean region, and the extent to which the 

wheels that were set in motion in 2011 have resulted in an improved and more democratic 

public broadcasting sector in these countries-- one in which the notion of “the public” is 

supposed to be at the core of the reform endeavor.  

The structure of the paper follows largely that of the 2015 MedMedia report on public service 

broadcasting, covering legal reform in each of the Arab countries in the South Mediterranean 

separately. However, only 5 of the original 8 countries included in the 2015 report are the focus 

of the present update: Egypt, Algeria, Libya, Tunisia, and Morocco. Tunisia, Egypt, and Libya 

underwent regime change between 2011 and 2012, and soon after constitutional changes 

followed suit. Morocco and Algeria did not experience revolutionary change, yet they sought to 

defuse existing public tension with constitutional changes and several legal reforms of the 

media sector. By contrast, no constitutional changes occurred in Lebanon, Palestine or Jordan, 

                                                           
2 Aida al-Kaisy, in Assessing Public Service Broadcasting in the Southern Mediterranean Region, op. cit, 2015, p. 6. 
3 Aida al-Kaisy, op. cit. 
4 In order to avoid duplication, no mention of the state of public service broadcasting will be made, when that 
state is more or less the same as what has been assessed in the 2015 MedMedia report titled Assessing Public 
Service Broadcasting in the Southern Mediterranean Region. All translations from Arabic or French in the present 
paper are made by the author. 
 



4 
 

and legal reform in their broadcasting sector remained minimal in the last few years, which sets 

these last 3 countries apart from the first five countries considered in this paper.   

 

Egypt 

On 18 January 2014, a new constitution was introduced in Egypt. It marked a significant 

departure from previous ones by guaranteeing civil liberties and freedom of the media. An 

entire chapter, Chapter 3, is dedicated to guaranteeing freedom of expression and freedom of 

the media (Articles 65, 70). Article 71 prohibits the imprisonment of journalists on press-related 

charges and protects the media from any form of censorship, knowing that “by way of 

exception, they may be subject to limited censorship in times of war or general mobilization.5 

Article 72 guarantees the independence of state-run media as well as their ability to express 

diverse opinions. 

By the end of 2014, except for the introduction of the new constitution, no media-related legal 

reform had been introduced in Egypt. The early period after the ousting of the Mubarak regime 

was characterized by relative media freedoms, an increase in the number of private media 

outlets, diverse opinions, and the abolishing of the ministry of information in the first cabinet 

reshuffle. However, this short-lived experience was followed by periods of crackdown and 

greater restrictions on media outlets and journalists, and increased control by the army over 

state media.  

After his election to office, on 16 June 2014, President Sissi formed a Supreme Committee for 

Legislative Reform whose role was to draft new laws and decrees that are compatible with the 

new Constitution.6  At the top of the agenda back then was introducing a national broadcasting 

                                                           
5  English translation of the 2014 Egyptian Constitution is available at   http://www.sis.gov.eg/Newvr/Dustor-
en001.pdf, accessed on 21 June 2018. 
 
6 “Sisi decrees forming of legislative reform committee”, in Mada Masr,  17 June 2014, available at  
https://www.madamasr.com/en/2014/06/17/news/u/sisi-decrees-forming-of-legislative-reform-committee/ 
 
  

http://www.sis.gov.eg/Newvr/Dustor-en001.pdf
http://www.sis.gov.eg/Newvr/Dustor-en001.pdf
https://www.madamasr.com/en/2014/06/17/news/u/sisi-decrees-forming-of-legislative-reform-committee/


5 
 

council for regulating and guaranteeing the independence of the state-owned media.  But no 

laws were introduced or reformed for nearly 2 years after introducing this Committee, which 

resulted in a legal vacuum for a while. 

The election of a new parliament in late 2015 (convened for the first time on January 2016) put 

an end to a period of rule by executive degree. However, the situation did not improve with the 

new parliament, which has been rubber stamping laws introduced by the executive instead of 

providing a check on the latter. 

 By 2018, 7 years after the revolution, Egypt had regressed in its ranking with respect to media 

freedoms and has been ranking consistently  “not free” by Freedom House since 2013-- similar 

to its ranking during the Mubarak regime (it was “partly” free only in 2012 )7. According to the 

Committee to Protect Journalists (CPJ), 20 journalists were still behind bars in 2017. With Egypt 

becoming “one of the world’s biggest prisons for journalists”, and the 3rd worst jailer of 

journalists in the world after Turkey and China, the state of media freedoms in post-

revolutionary Egypt had become “abysmal”.8 

Indeed, since his election in July 2013, President Sisi has been governing in an authoritarian 

manner, consistently shutting off opposition voices in a process that came to be known as the 

“sisificationn of the media”. In the current media environment, most public and private outlets 

are supportive of the regime, with the government exercising direct pressure on media owners 

regarding content. To make matters worse, an anti-terrorism law was introduced on 15 August 

2015, further limiting the margin of freedom of expression in the country. This recent law 

makes it very difficult to report freely on events related to terrorism or insurgency, especially in 

Sinai.  The law also provides such a vague definition of terrorism that the word can “encompass 

civil disobedience”.9 The law also grants “law enforcement personnel sweeping powers and 

                                                           
7 Check the ratings for Egypt between 2011 and 2017 at https://freedomhouse.org/report/freedom-
press/2012/egypt 
 
8 Reporters Without borders, Egypt 2018, available at https://rsf.org/en/egypt, accessed on 11 June 2018 
9 “Egypt: Counterterrorism Law Erodes Basic Rights”, Human Rights Watch, 19 August 2015, available at  
http://www.refworld.org/topic,50ffbce5220,50ffbce5226,55d58e414,0,,,EGY.html, accessed on 21 June 2018. 

https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/egypt
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/egypt
https://rsf.org/en/egypt
http://www.refworld.org/topic,50ffbce5220,50ffbce5226,55d58e414,0,,,EGY.html


6 
 

immunity while carrying out their duties,”10 and prohibits journalists from publishing any 

information about militant violence when this information contradicts the official, government 

account.  Punishment for violations include heavy fines (200 000 to 500 000 EGP) and a one 

year ban from practicing journalism. 

Although the 2014 Constitution, in its Article 68, preserves the right to have access to 

information, there is no such law to date. A draft exists in parliament, but has not yet been 

voted on. 

Whereas the existing media-related laws and the counter-terrorism law severely restrict the 

margin of freedom of expression in Egypt and allow authorities to easily arrest and imprison 

journalists, some of the latter are often arrested based on dubious charges related to 

administrative procedures and not based on any existing media laws. One such recent example 

regards Al-Jazeera journalist Mahmoud Hussein who was arrested in December 2016 upon 

arriving to Egypt on vacation, due to “failing to secure proper registration”.11  

Crackdowns also extended to social media, with a number of users facing arrest or prosecution 

for offenses related to blasphemy, inciting protests, or opposing the government online. As of 

May 2017, there has been an escalation in the governments’ effort to muzzle online media. 

According to The Association for Freedom of Thought and Expression (AFTE), nearly 500 

websites had been blocked by December 2017, “though the authorities had yet to acknowledge 

the scale of the blocking or provide a legal justification”.12 

                                                           
10 Freedom of the Press, Egypt profile 2017, Freedom House, available at 
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/egypt 
Accessed on 21 June 2018.  
11 Freedom of the Press, Egypt profile 2017, Freedom House, available at 
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/egypt 
Accessed on 21 June 2018. 
12 Freedom of the Press, Egypt profile 2017, Freedom House, available at 
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/egypt 
Accessed on 21 June 2018. 

https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/egypt
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/egypt
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/egypt


7 
 

As a result of all these crackdowns, state media and all surviving private media support the 

President and the military, with both self-censorship and official censorship being practiced, in 

contradiction to the guarantees found in the 2014 Constitution (articles 65, 68, 70, 71, and 72). 

Finally, 2 years after introducing the 2014 constitution, in December 2016, as per the 

requirements of the new Constitution, parliament finally passed legislation No. 92 of 2016 for 

regulating print and audiovisual media.13  The new law (qanoun alhay’at al i’lamyyah) cancelled 

Law no. 13 of 1979 (about the Egyptian Radio & Television Union or ERTU), and Chapter 4 of 

Law no. 96 of 1996 about regulating the press.  

Law no. 92 of 2016 created 3 media regulatory bodies, with sweeping powers over content and 

licensing: 

1. The National Media Authority (to manage state-owned television and radio) 

2. The National Press Authority (to manage state owned print media) 

3. The Supreme Council for Media Regulation (the most important of all three bodies, with 

licensing powers for both audiovisual, print, and online media, in charge of supervising the 

entire media landscape in coordination with the other two bodies or agencies). 

 

The appointments to these bodies, which heavily rely on the executive, and the heavy control 

of Sisi over Parliament (which only appoints a few members) severely affect their independence 

from the executive. For instance, According to law no. 92, The President nominates the head of 

all three councils, in addition to 2 members of the Supreme Council (majlis). Moreover, 

journalists’ unions nominate four names which are sent to the President, who chooses two of 

them. 

The new Supreme Council is tasked with ensuring fair competition among media organizations, 

and their independence and adherence to journalistic ethics. Most importantly, it has the 

                                                           
13It appeared in the Official Gazette on 26 December 2016, after having been signed into law by president Sisi.  



8 
 

power to introduce penalties, and sue and fine organizations which violate its regulations or 

licensing terms.14 

According to some critics, these new regulatory bodies still have to operate according to old 

media laws (i.e. apply old legal provisions that exist in previous laws) which will highly constrict 

their work. For instance, the Supreme Council for Media Regulation cannot issue licenses for 

electronic media because existing (old) laws do not mention electronic media. And in case a 

license for a new television channel is issued, then old laws will apply.15  

In early April 2017, President Abdel Fatah al-Sisi issued a decree to establish the three new 

bodies (created by Law no. 92) responsible for regulating the work of the media in Egypt. On 13 

April 2017, the Supreme Council for Media Regulation started meeting. Its first decisions were 

mostly related to censorship: the Council complained to the Public Prosecutor about journalists 

such as Ibrahim Issa, and prevented other journalists from appearing in the media (e.g. Riham 

Said and Mohamad al Ghaiti). It also decided to stop audience polls and ratings surveys, and 

imposed fines on some channels because of their Ramadan programming, while welcoming the 

decision to block websites and forming an observatory to “identify websites that threaten 

national security”.16 

In May 2017, the Head of the Supreme Council for Media Regulation, Makram Ahmed, 

emphasized his support for the decision to ban a number of news websites,17   accusing them of 

publishing content that supports terrorism and propagates lies. On the top of the list comes the 

news platform Madamasr followed by Al Jazeera, Al Sharq, Masr Al Arabia, Arabic 21, 

                                                           
14 New Egyptian law establishes media regulator picked by president, Ahmed Aboulenein, 26 December 2016, 
available at     https://www.reuters.com/article/us-egypt-media/new-egyptian-law-establishes-media-regulator-
picked-by-president-idUSKBN14F11S  , accessed on 26 June 2018.   
15 “iqrar qanooun al i3lam almasri aljadid almouthir liljadal”, by Mahmoud Bakri,  RT Arabic, 28 December 2016, 

available at https://bit.ly/2II0zcd , accessed on 9 July 2018. 

16 ”abla fahita wa najib mahfouz yakhdoshan al haya’a”, al-arabi al jadid, 10 March 2018, available at 

https://bit.ly/2Kyh53B , accessed on 9 July 2018. 

17 Head of Supreme Council for Media Approves the Ban Decision of the 21 News Websites, Egyptian Streets,    25 
May 2017, available at https://egyptianstreets.com/2017/05/25/head-of-supreme-council-for-media-approves-
the-ban-decision-of-the-21-news-websites/, accessed on 27 June 2018. 

https://www.reuters.com/article/us-egypt-media/new-egyptian-law-establishes-media-regulator-picked-by-president-idUSKBN14F11S
https://www.reuters.com/article/us-egypt-media/new-egyptian-law-establishes-media-regulator-picked-by-president-idUSKBN14F11S
https://bit.ly/2II0zcd
https://bit.ly/2Kyh53B
https://egyptianstreets.com/2017/05/25/head-of-supreme-council-for-media-approves-the-ban-decision-of-the-21-news-websites/
https://egyptianstreets.com/2017/05/25/head-of-supreme-council-for-media-approves-the-ban-decision-of-the-21-news-websites/


9 
 

Huffington Post Arabic, and Horria Post among many others.18 In Feb 2018, the Supreme 

Council also banned the Arabic version of SNL broadcast on ONTV.  According to the Council, 

“the program consistently used sexual expressions, phrases, and gestures which are not 

suitable for viewers and which violate ethical and professional standards.”19 

By the end of March 2018, the number of blocked websites had reached 424 according to an 

Egyptian monitoring body, and 10 journalists were being tried in military courts for 

“propagating false news”, including journalist and researcher Ismail al-Iskandarani who wrote 

an investigative report about the situation of the inhabitants of Sinai. In order to circumvent 

the Constitutional ban regarding prison sentences for journalists, he was accused based on 

crimes related to terrorism and threatening national security. On 22 May 2018, after spending 2 

years and 2 months in pre-trial detention and being referred to military prosecution in January 

2018, he was sentenced to 10 years in prison “on accusations of belonging to an illegal 

organization and spreading false news regarding national security in Sinai.”20 

Critics of the Supreme Council already see in it a setback--a throw back to the older, pre-

revolution days of tight media control. They are also alarmed by the Council’s focus on 

“morality” and “indecency” in the media, and   neglect of more pressing issues such as the 

government blocking of electronic websites.21 

According to a recent report by an Egyptian media monitoring NGO (mouassasat horryat al fikr 

wal ta’bir), the Supreme Council is  limiting its role to exercising censorship and control on 

media and artistic work, and putting its “regulatory work” on the backburner.22The 2014 

Constitution (Article 211) stipulated the establishment of a Supreme Council for Media 

                                                           
18 Ibid. 
19 “Egypt bars Arabic version of SNL over “ethical violations””, AFP,  The Times of Israel, 13 February 2018,  
available at https://www.timesofisrael.com/egypt-bars-arabic-version-of-snl-over-ethical-violations/ 
Accessed on 5 June 2018. 
20 Military court sentences Iskandarani to 10 years in prison”, Egypt Today, 22 May 2018, available at 
https://www.egypttoday.com/Article/1/50656/Military-court-sentences-Iskandarani-to-10-years-in-prison, 
accessed on 9 July 2018. 
 
21 masr nahwa mazid men iqaf albaramej al-televisionyyah bi zati’at al-akhlaq”, al-arabi al-jadeed, 27 March 2018, 
available at https://bit.ly/2tZvWJR 
22 Ibid. 

https://www.timesofisrael.com/egypt-bars-arabic-version-of-snl-over-ethical-violations/
https://www.egypttoday.com/Article/1/50656/Military-court-sentences-Iskandarani-to-10-years-in-prison
https://bit.ly/2tZvWJR


10 
 

Regulation that would have “technical, financial, and administrative independence”, for the 

purpose of “safeguarding [the media’s] independence, neutrality, plurality and diversity”. 

However, since its introduction, the Council has been mostly playing the censor’s role, and 

ensuring that the media are in compliance with “the national security needs” (Article 211, 2014 

Constitution), by issuing disciplinary measures  and fines against the media for infringing the  

(highly restrictive) code of ethics and the requirements of national security.23  According to the 

above NGO, the Council’s independence is further compromised by its partnership with the 

Nasser Academy, which trains editors and heads of media departments in both public and 

private media on concepts related to national security. 24  The Council is also not playing its 

regulatory role related to introducing a new press law and a Freedom of Access to Information 

Law, with the drafts lingering in the drawers for over a year. 

With respect to private broadcasting, in the last 3 years, several private television channels and 

newspapers have been launched or acquired by businessmen and individuals with ties to the 

military and intelligence services. On 14 Jan 2017, the DMC network started broadcasting, 

“establishing itself as a major player in the Arab media landscape”.25   According to the same 

source, “so far, little information has been made available clarifying leadership structure and 

budget, however based on the quality and diversity of programming, their operational budget is 

sizable”.26 

According to Reporters without Borders, whose website is blocked in Egypt since early 2017, in 

addition to allowing more businessman close to power to own Egyptian media outlets, the 

appearance of the DMC network has allowed the executive to tighten its control over media in 

Egypt. For instance, the network is receiving preferential treatment, with its reporters allowed 

                                                           
23 The content of the ERTU code of ethics is available on its website at http://dotnet.ertu.org/laws.pdf 
accessed on 28 June 2018. 
24 Cited in “Al-I’lam fi masr: nahwa askara tonhi hurryat al I’lam wal sahafa”, by Saif-eldine el Ameri, AJO, 22 

February 2018, available at https://bit.ly/2Kpvakp , accessed on 9 July 2018. 

25 “DMC TV Network Takes Over “,  Arab Media & Society, by Basem Aly, 28 February 2017, available at 
https://www.arabmediasociety.com/dmc-tv-network-takes-over/, accessed on 26 June 2018. 
26 DMC TV Network Takes Over “,  Arab Media & Society, by Basem Aly, 28 February 2017, available at 
https://www.arabmediasociety.com/dmc-tv-network-takes-over/, accessed on 26 June 2018. 

http://dotnet.ertu.org/laws.pdf
https://bit.ly/2Kpvakp
https://www.arabmediasociety.com/dmc-tv-network-takes-over/
https://www.arabmediasociety.com/dmc-tv-network-takes-over/


11 
 

to access sites for covering news whereas requests by other reporters are denied. The network 

also reproduces through its “exclusive interviews” the official discourse to fight opposition.27 

The trend to allow the operation of private media outlets exclusively by owners with 

interlocking control with government and security officials not only threatens the 

independence of such media, it has already had consequence for journalists working for them.  

For instance, businessman Ahmad abou Hushaima was able to acquire 17 media outlets and 

more than 50% shares in a major film production company (misr lil cinema). Moreover, several 

satellite channels are now managed by former intelligence officers, such as “al hayat”, which 

was acquired by one of the biggest security companies in the country. The new 

ownership/leadership in these outlets has led to the firing of many journalists who are critical 

of the government or the president.28 

It is worth noting that, to date, there are still no clear criteria regarding obtaining a broadcast 

license in Egypt. 29 So far only some satellite channels are allowed to operate (no private 

terrestrial channels are operating in Egypt), owned by businesspeople with close ties to the 

regime.  Opposition media outlets have been successfully shut down by the Sisi government. 

Consequently, “state media and most surviving private outlets strongly support Sisi and the 

military.”30 

The state broadcaster, meanwhile, continues to be a mouthpiece of government, having 

undergone practically no significant structural or editorial change since the regime change in 

2011.31   It is burdened by overstaffing (not less than 46 000 individuals), nepotism, lack of 

                                                           
27 Cited in “al-I’lam fi masr: nahwa askara tonhi hurryat al I’lam wal sahafa”, by Saif-eldine el Ameri, AJO, 22 

February 2018, available at https://bit.ly/2Kpvakp , accessed on 9 July 2018. 

28 “al-I’lam fi masr: nahwa askara tonhi hurryat al I’lam wal sahafa”, by Saif-eldine el Ameri, AJO, 22 February 2018, 

available at https://bit.ly/2Kpvakp , accessed on 9 July 2018. 

29 A draft law for the media is being finalized before being sent to Parliament for debate by the end of June 2018. 
30 Freedom House Egypt 2016, available at https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2016/egypt, 
accessed on 11 June 2018. 
31 See details about ERTU in  Assessment of Public Service Broadcasting in the Southern Mediterranean Region, by 
Dima Dabbous,2014, available at  http://stmjo.com/en/wp-content/uploads/2015/09/MedMedia-PSB-report.pdf 
pp 11-15. 

https://bit.ly/2Kpvakp
https://bit.ly/2Kpvakp
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2016/egypt
http://stmjo.com/en/wp-content/uploads/2015/09/MedMedia-PSB-report.pdf


12 
 

trained media professionals, and still relies heavily on state funding since the minimal fee paid 

by viewers is unable to cover its expenses.  The Egyptian president issues by decree the budget 

of the public broadcasting network and the compensation of its board members, which greatly 

compromises the independence of this public institution:  

    Not only is financial autonomy nonexistent for ERTU [Egypt’s public broadcaster], but the 
compensation of those in charge is directly related to the state’s satisfaction with ERTU’s 
performance. It is only natural, then, that ERTU acts as a tool to serve the state, even if posing 
as a public entity.32 

 

This is the state of the media and media freedoms after 7 years of the January 2011 revolution 

in Egypt: greater muzzling of freedoms and of accounts that contradict the official stories, 

mostly via the newly introduced regulatory bodies;  increased self-censorship among 

journalists; a public broadcaster that continues to be at the service of the regime; and deeper 

interlocking control between state security and military apparatus and ownership of television 

channels and production companies. Some critics already foresaw the inability of the new 

constitution and the new regulatory bodies to change the grim state of the media in Egypt, 

since legislation alone cannot be effective unless the government starts practicing a hands off 

policy. Some of them even believe that, with the introduction of the new regulatory bodies, the 

state of the media took a “turn for the worse”, giving the “government control over not only 

public media but private and electronic media as well”.33 

 

Algeria 

Algeria did not undergo revolutionary change as neighboring Tunisia and Egypt did, yet its 

leadership, represented by President Abdel Aziz Bouteflika, introduced early on in 2011 a series 

of pre-emptive legal reforms that appeared to be drastic in their attempt to defuse inner 

                                                           
32 Rasha Abdulla, “Navigating the Boundaries Between State Television and Public Broadcasting in Pre- and Post-
Revolution Egypt”, in International  Journal of Communication, 10 (2016), p 4228. 
33 Ibid. 



13 
 

tensions, liberalize the country economically, and expand the margin of media and other civil 

freedoms in it. 

On 3 February 2011 the state of emergency was finally lifted, after being in force for nearly 30 

years. In 2012, six new laws were passed by parliament and promulgated: on 12 January 2012 

parliament passed Information Law No. 12-05 of 2012, in order to replace the older restrictive 

media law of 1990. However, this new law proved to be disappointing in many respects: 

although Article 2 states that the collecting of information is to be exercised freely, the long list 

of vaguely worded content-related restrictions (e.g. Article 2 and Article 92) makes it practically 

impossible to cover any issue (social, political, or economic) without risking retaliation by the 

authorities. Indeed, among the 133 articles of the new law, “at least 32 can be used to restrict 

coverage by stifling free expression […]. Several of the provisions are ambiguous and impose 

undue restrictions on access to information as well as heavy fines for violations of the law.”34 

In 2014, another law was promulgated by parliament in order to put an end to nearly 50 years 

of state monopoly over the broadcasting sector. Broadcast Law No. 14-04 of 24 February 2014 

was finally going to make it possible to license private broadcasters in Algeria.  This new law 

was also met with heavy criticism: it contains several vague content-related restrictions and 

many restrictions regarding allowed speech: licensed operators have to respect the 

requirements of “national unity, security, and defense”, in addition to the “economic and 

diplomatic interests of the country”, and the “national religious authorities”, among others.35  

More importantly, it only grants licenses to thematic private channels, making it impossible for 

applicants seeking a nationwide audience to apply for a license to broadcast general 

programming consisting of a mix of entertainment and news (Article 17). 

In 2016, in another bold move to pre-empt discontent within the country, the Algerian 

Constitution was revised to guarantee media freedoms. It was approved on 7 Feb 2016, and 

                                                           
34 “In Algeria, new media law stifles free expression”, by Fethi Belaid, Agence France Press, cited in Assessment of 
Public Service Broadcasting in the Southern Mediterranean Region, Dima Dabbous,  MedMedia, 2014, available at 
http://stmjo.com/en/wp-content/uploads/2015/09/MedMedia-PSB-report.pdf, p. 7. 
 
35 Al-tanzim al-qanouni li nashat al-qitaa al-sam’I al-basari, by Abdelmoumene ben Saghir, Al-markaz al dimoqrati 
al-arabi, 5 October 2016, available at https://democraticac.de/?p=38153, accessed on 13 June 2018. 

http://stmjo.com/en/wp-content/uploads/2015/09/MedMedia-PSB-report.pdf
https://democraticac.de/?p=38153


14 
 

published in the Official Gazette on 7 March 2016. Despite protecting media freedoms in the 

2016 constitution, mostly by abolishing the prison sentence for print-related offences, (Article 

50), journalists continued to be imprisoned for their opinions, based on the Penal Code which 

the courts still prefer to apply when it comes to media cases.36 In December 2016, journalist 

Mohamed Tamalt, who was sentenced to 2 years for insulting the president on Facebook, died 

in prison, “after engaging in a hunger strike and reporting beatings by prison guards”.37 

In another recent development, ARAV, the new authority for broadcast regulation introduced in 

the 2014 Broadcast Law (Article 55 of Law no. 14-04 of 2014), was finally formed on 20 June 

2016 by Prime Minister Sellal. Although the aim of this new regulatory body is to regulate the 

newly liberalized sector and to function at arm’s length from government, the appointment of 

its members does not ensure such independence: all nine members are appointed by 

presidential decree, and five out of the nine members, including the president of the authority, 

are appointed by the president of the republic.38 

Whereas a number of laws, directly and indirectly related to the media, have been introduced 

since 2011 in order to liberalize the sector and increase the margin of freedoms, the 

broadcasting sector itself has remained practically unchanged, heavily controlled, and 

censored. Since the introduction of the media law of 2012, only 5 private television operators 

have been authorized (not licensed) to operate through approved offices in Algeria. These are: 

Eshourouq, Ennahar, Dzair, el-Djazairia, and Hogar-- all outlets believed to be close to the 

government.39 Other television operators (mostly opposition networks) are still operating/ 

beaming from abroad (e.g. Jordan, Bahrain, or the UK), under the status of “offshore 

companies”. 

                                                           
36 Hal touammem al-souloutat aljazairyya al qanawat al televisionyya al khassa bi qanoun el I’lam al jadid?, by Aed 
Omaira, 23 October 2017,  available at https://www.noonpost.org/content/20402, accessed on 13 June 2018. 
37 Freedom House, Algeria Profile 2017, available at https://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2017/algeria, accessed on 13 June 2018. 
38 “Algeria: Arav Adopts Terms of Reference Set by Government”, Algerie Press Service, 27 June 2016, available at 
http://allafrica.com/stories/201606280616.html, accessed on 13 June 2018. 
39 Algeria profile, BBC News,2 May 2017,  available at  https://www.bbc.com/news/world-africa-14118855 
Accessed on 13 June 2018. 

https://www.noonpost.org/content/20402
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2017/algeria
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2017/algeria
http://allafrica.com/stories/201606280616.html
https://www.bbc.com/news/world-africa-14118855


15 
 

Moreover, between 2014 and 2016, in the absence of a regulatory body (ARAV was introduced 

2 years after the broadcast law of 2014), the authorities shut down private television stations 

deemed critical of government. In 2104, Al-Atlas TV offices were raided and shut down. In 2015, 

el Watan TV was shut down by the government.   In both cases, Reporters Without Borders 

considered the closures to be “politically motivated punishments for their editorial 

policy”.40Both TV stations were shut down, respectively, for giving air time to political 

opponents  and for broadcasting content that criticized the President’s candidacy for a 4th 

term.41  

Finally, in October 2017, when the licensing door was opened to  private thematic channels  six 

years after  President Bouteflika announced the liberalization of the broadcasting sector, the 

call for applications excluded applicants/operators with general programming, and restricted 

the number of licenses to be allocated to 7 operators, each having to broadcast content 

restricted to pre-determined themes (i.e. one channel for news, one for youth, one for culture, 

one for cooking, one for documentaries, one for drama series, and one for sports). Such a 

decision to impose content on licensees, regardless of market needs or shares (based on 

audience ratings, etc.), is inimical to the concept of liberalizing the broadcasting sector, and 

reflects the nature of the decision to liberalize the sector by a government which was fully 

against privatization and liberalization prior to 2011, and continues to act so after the legal 

reforms were introduced. It should be noted that the radio sector is not yet liberalized, with all 

existing radio operators being state-run. 

 With respect to the number of television licenses that will be granted, the reason given by the 

government justified limiting the licensees to seven  because of the “limited  capacity” of the 

Algerian satellite (Al-SAT) that will carry them.  This decision to limit the number of private 

television operators, which is not based on objective criteria or specific provisions in the laws or 

                                                           
40 Algeria: RSF decries Algeria’s plan to “clean up” TV broadcasting, Reporters Without Borders, 30 May 2016, 
available at https://rsf.org/en/news/algeria-rsf-decries-algerias-plan-clean-tv-broadcasting 
Accessed on 13 June 2018. 
41 Hal touammem al-souloutat aljazairyya al qanawat al televisionyya al khassa bi qanoun el I’lam al jadid?, by A’ed 
Omaira, 23 October 2017,  available at https://www.noonpost.org/content/20402, 
 accessed on 13 June 2018. 

https://rsf.org/en/news/algeria-rsf-decries-algerias-plan-clean-tv-broadcasting
https://www.noonpost.org/content/20402


16 
 

books of specifications (cahiers des charges),  is most likely political, reminiscent of a similar 

decision by the Lebanese authorities in the early 1990s:42 as the broadcasting sector was being 

liberalized following the introduction of the audiovisual law of 1994, the Lebanese government 

and the newly appointed  National Audio-visual Council announced that, due to the “limited 

spectrum”,  only 4 television stations could be licensed. Eventually, despite the existence of 

independent technical reports that proved this number to be incorrect (and too small), the 

Lebanese government licensed 4 private operators only, all of whom directly affiliated with 

government officials and prominent politicians representing the four major political parties or 

coalitions in the country, and excluded successful and popular channels which objectively 

fulfilled the criteria for licensing.43 

Indeed, commentators already foresee that the successful television applicants that will be 

licensed in Algeria will be pro-government, with interlocking control and ownership with 

government officials. They expect the following channels will be licensed: Samira Tv, shourouq 

news, Dzayer news, nahar laka, al bilad, aljazayryyah, cnbc bana.44  

In a later development, just a couple of weeks after issuing the decree which opens up the 

consultation process regarding private TV applications, the licensing process was 

postponed/frozen, in order to allow the authorities some “reflection time,”  according to 

Minister of Communication Djamel Kaouane.45 In his view, more consultation is needed with 

stakeholders before the licensing process is undertaken. The reasons for backtracking and 

maintaining the status quo are questioned by some critics, who believe that the government 

                                                           
42 Indeed, the number of “possible licenses” based on spectrum capacity changed from one minister to the other. 
Whereas Algerian Minister of Communication Keouan decided 7 is the limit, his predecessor, Hamdi Qrain, 
announced that 10 TV licenses can be granted. See details in “Hal touammem al-souloutat aljazairyya al qanawat al 
televisionyya al khassa bi qanoun el I’lam al jadid?”, by A’ed Omaira, 23 October 2017,  available at 
https://www.noonpost.org/content/20402, accessed on 13 June 2018. 
43 Dima Dabbous (2013).Regulating Lebanese Broadcasting: A Policy Analysis (2013). Germany:  
   Lambert Academic Publishing.  
 
44 Hal touammem al-souloutat aljazairyya al qanawat al televisionyya al khassa bi qanoun el I’lam al jadid?, by Aed 
Omaira, 23 October 2017,  available at https://www.noonpost.org/content/20402, 
accessed on 13 June 2018. 
45 Creation de nouvelles chaines de television privee: le government recule, by Rania Aghiles, Algerie Focus, 28 
October 2017, available at https://www.algerie-focus.com/2017/10/creation-de-nouvelles-chaines-de-television-
privees-gouvernement-recule/, accessed on 13 June 2018. 

https://www.noonpost.org/content/20402
https://www.noonpost.org/content/20402
https://www.algerie-focus.com/2017/10/creation-de-nouvelles-chaines-de-television-privees-gouvernement-recule/
https://www.algerie-focus.com/2017/10/creation-de-nouvelles-chaines-de-television-privees-gouvernement-recule/


17 
 

froze the licensing process under pressure from current private operators who are trying to 

avoid the restrictive licensing conditions  (e.g. the 300 million dinar non-refundable fee, the 

40% limit on ownership for each individual, etc.) and in order to exclude competition from new 

comers.46  

 

In sum, the Algerian example continues to be one of a “revolution waiting to happen”.  Since 

the reelection of Bouteflika in 2014, there has been a “progressive asphyxiation” of the media, 

according to Reporters Sans Frontieres, and Algeria saw its ranking with respect to media 

freedoms slide back. 47 Despite introducing laws that are meant to liberalize the audiovisual 

sector, the government has been proving its actual reluctance to do so, directly or indirectly.  

Moreover, the unwillingness to license private operators is not the only means of controlling 

the media in Algeria.  State control continues to be exercised through the arbitrary arrests of 

journalists who are critical of government (Mehdi Benaissa and Ryad Hartouf of Khabar 

Broadcasting Corporation),48 and through conducting court hearings based on the Penal Code.  

On 11 December 2016, Algerian-British journalist Mohammad Tamlat died while being under 

arrest. 49 

Whether by restricting the types of broadcast licenses, or by not actually licensing any private 

television operator based on the new media law years after its introduction, or by arbitrarily 

arresting journalists and prosecuting them based on the penal code, the end result has been 

the same: more muzzling of media freedoms and more control of the private television sector, 

mostly in an attempt to maintain the status of the public broadcaster as a mouthpiece of 

government.  

                                                           
46 Ibid. 
47 “RSF publishes report on media and journalism in Algeria”, Reporters Without Borders, 21 December 2016, 
available at https://rsf.org/en/reports/rsf-publishes-report-media-and-journalism-algeria, accessed on 13 June 
2018. 
48 Freedom House, Algeria Profile, 2017, available at https://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2017/algeria, accessed on 13 June 2018. 
49 “al-maghreb al-arabi: al-I’lam la yazal fi intizar al-thawra”, by Saif el-Dine al-Ameri, 28 December 2017, al-marsad 
al-arabi lil-sahafa, available at  https://orientxxi.info/magazine/article2194 
Accessed on 9 July 2018. 

https://rsf.org/en/reports/rsf-publishes-report-media-and-journalism-algeria
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2017/algeria
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2017/algeria
https://orientxxi.info/magazine/article2194


18 
 

Libya 

Seven years after the revolution that threw out the Ghaddafi regime, the print and 

broadcasting media are operating in a complete legal vacuum. Journalists, reporters and media 

practitioners continue to work in life threatening circumstances, in a country where conflict 

between the different armed factions is still raging, and where there is still no unified 

government.  

After the collapse of the Gaddafi regime, freedom of expression and freedom of the press were 

guaranteed in Article 14 of the Interim Constitutional Declaration, also known as the Draft 

Constitutional Charter for the Transitional Stage of 2011, which repealed all laws that restricted 

freedom of expression until new laws were to be introduced later on.  This has not happened 

yet, as the transitional authorities (and competing governments) have not yet been able to 

agree on the official body or entity that will be responsible for reorganizing the media 

landscape and introducing new media laws. There were repeated (and separate) attempts by 

the National Transitional Council (or NTC) and the association of journalists to introduce a 

higher media council to regulate the media in Libya, but in vain. 

A constitutional declaration introduced in 2011 is still Libya’s legal document pending the 

adoption of a new constitution. On 29 July 2017, The Libyan constitution-making body 

approved the final draft of the Libyan Constitution.  The draft contains some general 

protections for media freedom and independence, and prohibits the imprisonment of 

journalists (Articles 37 and 38).50 The new draft constitution, however, was criticized by local 

and international organizations lobbying for human rights. Such organizations, led by Article 19, 

wrote an open letter to the Libyan Constitution Drafting Committee, identifying the weakness 

of the media- related provisions and their inability to meet international standards with respect 

to media freedoms and regulation. For instance, the open letter noted how the few articles that 

refer to freedom of expression (Art. 37), pluralism and independence of the media (Art. 38), 

                                                           
50 An unofficial translation of the 2017 draft Constitution is available at https://www.temehu.com/CDA/final-draft-
libya-constitution-29-july-2017-english-translation.pdf, accessed on 14 June 2018. 
 

https://www.temehu.com/CDA/final-draft-libya-constitution-29-july-2017-english-translation.pdf
https://www.temehu.com/CDA/final-draft-libya-constitution-29-july-2017-english-translation.pdf


19 
 

and freedom of access to information (Article 46) are too ambiguous, and the draft itself fails to 

mention international conventions and treaties to which Libya is  a signatory. It recommended 

referencing international standards such as the ones set out in the ICCPR and its article 19 in 

specific.51 

Moreover,  a number of currently enforced laws and decrees contain provisions that are 

restrictive of media freedoms: the Ghaddafi-era Publications Law of 1972; Law 15 of 2012, 

prohibiting any discussion in the media about religious opinions put forth by the National 

Council of Islamic Jurisprudence; Decree 5 of 2014 which allows the suspension of satellite TV 

channels that criticize the 2011 Revolution; and Law 5 of 2014 which amended the penal code 

to make it punishable for up to 15 years in prison if anyone made statements that harm the 

2011 revolution or insults  the executive, judiciary, or legislative bodies or any of their 

members. 

Starting in 2011, the media sector witnessed a proliferation of outlets in the absence of a 

regulatory framework for audio-visual media – a legal vacuum that the successive governments 

were unable to fill. This led to religious, ethnic, politico-economic and ethnic groups to own and 

control media outlets, promote violence and hate speech, and lead to increased polarization of 

and division in the country.  

The state of chaos that Libya is living in since the collapse of the democratic process in 2014 is 

such that the public media are divided between East and West. The competing government 

authorities controlled rival state channels and news agencies throughout 2015, and militias 

took over and controlled premises such as the Libyan TV, the news agency, the Centre for 

developing the media, and the printing company (sharikat al matabe3). The Islamic State took 

control of local outlets (private and state-owned) after occupying Sirte in 2016.  Local councils 

in some areas are operating their own television and radio stations.  

                                                           
51 The open letter, titled “Libya: ARTICLE 19 and others urge protection of free expression in new Constitution”, is 
available at https://www.article19.org/resources/libya-article-19-and-others-urge-protection-of-free-expression-
in-new-constitution/, accessed on 15 June 2018. 
 

https://www.article19.org/resources/libya-article-19-and-others-urge-protection-of-free-expression-in-new-constitution/
https://www.article19.org/resources/libya-article-19-and-others-urge-protection-of-free-expression-in-new-constitution/


20 
 

Some media outlets became mouthpieces for the armed groups and defended their views, 

which included promoting attacks against the Libyan army. The situation prompted the union of 

media practitioners to issue a statement on 29 September 2016 condemning hate speech and 

incitement to violence on an-Naba’ channel. In April 2017, the Libyan Centre for Press Freedom 

issued a report about hate speech that identified an-Naba’ channel as the outlet most 

responsible for broadcasting hate speech.52 The prevalence of hate speech and incitement to 

violence and incitement against ethnic and political minorities, in addition to defamation and 

verbal slurs in political talk shows on television and on websites, are abetted by the dominant 

culture of impunity and the absence of media regulation. 

Meanwhile, Libyan audiences are mostly served by a variety of privately owned satellite 

channels broadcasting from abroad. By contrast, terrestrial broadcasters and newspapers are 

facing serious security and economic issues, and have had their services reduced or interrupted 

during 2015. 

Journalists were able to form advocacy groups and professional associations (e.g. the Libyan 

Center for Freedom of the Press), but their ability to operate continues to be severely impeded 

by intimidation and violence. Journalists continued to be abducted and killed in 2016 by militias 

and extremist groups, with a culture of impunity prevailing (e.g. the owner and director of Al-

Anwar production company was killed in his office in 2015, and four Libyan journalists kidnaped 

in 2014 were found dead in April 2015). Just in the first half of 2017, 25 assaults on press teams 

were recorded, in addition to verbal attacks and insults, especially in the areas where military 

conflicts are ongoing.53 Several journalists were forced to cease working and many went into 

                                                           
52 “Al I’lam fi Libya: bayna al qam’ wal adlaja”, by Abdel Baset Ghbara, Afrigatenews.net, available at 
http://www.afrigatenews.net/node/166175, accessed on 15 June 2018. 
 
 
 
53 “Libyan Center for Freedom of Press condemns restrictions on journalists in Tripoli”, The Libya Observer, 28 June 
2017, available at https://www.libyaobserver.ly/news/libyan-center-freedom-press-condemns-restrictions-
journalists-tripoli, accessed on 5 July 2018. 

http://www.afrigatenews.net/node/166175
https://www.libyaobserver.ly/news/libyan-center-freedom-press-condemns-restrictions-journalists-tripoli
https://www.libyaobserver.ly/news/libyan-center-freedom-press-condemns-restrictions-journalists-tripoli


21 
 

exile.54 Since 2011, reportedly more than 50 journalists chose to flee the country and the 

reigning chaos.  

The civil war, the lack of the rule of law and of media regulation, and the dominant culture of 

impunity combined have put the journalists in the dangerous situation of having to choose 

between accepting to working under very repressive circumstances (and exercise self-

censorship) on the one hand, or adopting the ideology of violent groups whose work motto is 

“you are either with us or against us”.55 In 2018, Reporters Without Borders classified Libya 

162nd with respect to press freedoms. 56 

In such a precarious environment, public broadcasting continued to deteriorate, plagued by a 

number of problems: lack of regulatory framework in general, and absence of a regulatory 

authority to monitor the media and enforce a public service remit in specific. The sector is also 

mired in corruption, with a number of administrators appointed to high ranking positions 

without the required experience or qualification to run the sector. The total lack of any 

understanding of the ethos of public service broadcasting in Libya is best exemplified by the 

names given to the public broadcasting channels themselves: one is called “the national 

channel” (al watanyya), while another is referred to as the “official channel”(al rasmyya)-- both 

duly omitting any reference to the “public” and reinforcing the pro-government nature of these 

public operators. 

 

 

 

                                                           
54 Verbal threats and insults against journalists have also been made by government officials. See Freedom of the 
Press Libya 2016, Freedom House, available at https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2016/libya, 
accessed on 14 June 2018. 
55 “Al I’lam fi Libya: bayna al qam’ wal adlaja”, by Abdel Baset Ghbara, Afrigatenews.net, available at 
http://www.afrigatenews.net/node/166175, accessed on 15 June 2018. 
56 Check ranking by Reporters Without Borders for 2018   available at https://rsf.org/en/ranking_table, accessed on 
15 June 2018. 
 

https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2016/libya
http://www.afrigatenews.net/node/166175
https://rsf.org/en/ranking_table


22 
 

Tunisia 

Early on in the Tunisian revolution, on 17 January 2011, the Ministry of Information was 

abolished and a few months later a number of new media laws (decrees) were introduced by 

the National Authority for Information and Communication Reform (or INRIC)   and approved by 

the interim government. Decree 115 cancelled and replaced the press law of 1975, and made 

the courts, rather than the ministry of interior, the arbiter in press violations. It also cancelled 

the licensing system for publications, which was controlled by the Ministry of the Interior. 

Decree 116 called for the introduction of an independent regulatory authority (the HAICA) for 

the media. Decree 41, enacted on 26 May 2011, “established for the first time in Tunisia a duty 

to disclose public bodies’ documents with the aim to promote a culture of transparency and to 

improve relations between government and citizens”.57 

Two years after the promulgation of Decree 116 of 2011 which called for the creation of a 

regulatory body for the media, on 3 May 2013, the HAICA was introduced. The make-up, 

structure, budget, and mandate of the HAICA serve to guarantee its independence in a manner 

consistent with international best practice.58 

Despite a few shortcomings, the various legal reforms that were introduced since the collapse 

of the Ben Ali regime reflect the degree to which the revolution has been successful in 

reshaping the legal framework of a democracy in transition.  These reforms culminated in the 

introduction of a new constitution in 2014, the youngest of its kind in the Arab world. The new 

constitution introduced many provisions that guarantee human rights and media freedoms in a 

way not found in any of the constitutions of other Arab countries, and especially not in those 

that have experienced regime change since 2011. The ultimate test, with respect to the newly 

                                                           
57  “Right to access public information in Tunisia: Towards partnership between civil society and government”,  
UNESCO website, available at   https://en.unesco.org/news/right-access-public-information-tunisia-towards-
partnership-between-civil-society-and, accessed on 5 July 2018. 
 
58 Mendel, Toby, “Assessment of Media Development in Tunisia”, UNESCO, 2012, available at 
http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002227/222701e.pdf, 
accessed on 23 July 2014, p. 35. 

https://en.unesco.org/news/right-access-public-information-tunisia-towards-partnership-between-civil-society-and
https://en.unesco.org/news/right-access-public-information-tunisia-towards-partnership-between-civil-society-and
http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002227/222701e.pdf


23 
 

introduced laws and regulations, was to see whether their implementation was going to 

consecrate media freedom, independence, and pluralism. 

Between 2014 and 2018, major developments in the audiovisual sector occurred, some of them 

so critical, they will have a bearing on the future development of the media landscape in 

Tunisia:  

1. The postponement of the decision concerning the new make-up of the HAICA, which 

was expected to be completed before May 2018, but ended up being postponed until 

the end of the year. 

2.  The introduction of the Antiterrorism Law of July 2015 (which includes some 

protections for journalists, but also curbs journalistic freedom when  covering terrorist 

acts and contains harsh penalties for infringements);    

3. The Access to Information Law of March 2016,  replacing Decree 41 of 3 May 2012 (with 

its flaws regarding the number of exemptions and its failure to protect journalistic 

sources)59;    

4. The latest controversial draft law for the media (replacing Decree 115 and Decree 116).    

With respect to the new draft law for the media, in mid-November 2017, Minister al Mahdi ben 

Gharbyyah, whose ministry is in charge of the relationship between constitutional committees 

and civil society, announced that a new draft law to amend the audio-visual sector will be soon 

approved in the Cabinet and sent to Parliament for approval before the end of 2017. The draft 

law is meant to replace Decrees 115 and 116 which were introduced early in 2011.  According 

to Minister ben Gharbyyah, the new draft law promotes press freedoms for practicing 

journalists by removing restrictions on them and the licensing requirement for journalistic 

practice, by increasing their protection according to international standards, and by introducing 

                                                           
59 “Tunisia Assembly Adopts Freedom of Information Law”, 14 March 2016, freedominfo.org, available at   
http://www.freedominfo.org/2016/03/tunisia-assembly-adopts-freedom-of-information-law/, accessed on 5 July 
2018. 

http://www.freedominfo.org/2016/03/tunisia-assembly-adopts-freedom-of-information-law/


24 
 

the concept of conflict of interest in journalistic work.60 In sum, the new law was meant to be “a 

mini-constitution for media in Tunisia”.61    

However, both the National Union of Tunisian Journalists (an-naqaba al watanyya lel sehafyn al 

tunisyyn) and Article 19 NGO criticized the new draft law and saw in it a step backwards in the 

development of the sector. In their view, despite its flaws, Decree 116 of 2011, which the new 

draft law is supposed to replace, is still “much better than the draft media law currently being 

considered by Parliament”.62 

Civil society organizations and critics are also concerned by the current turn in the reform 

process in Tunisia and the attempt to create multiple laws for the media:  one for the media 

regulatory authority, one for freedom of communication, and one for printing & publication. 

Another criticism is that the draft law for the media does not explain/expand on the concept 

“independent” with regards to the new regulatory authority, which should have included 

independence in appointments, administration, and finance. The draft law also does not 

require that the funding of the new regulatory authority be diverse in order to preserve its 

independence from government, the way it was required in Decree 116 of 2011. Other 

criticisms revolve around the concentration of ownership in the public media. The new draft 

law simply mentions the concept, but does not offer any mechanisms to prevent concentration 

and the control of the media by the politico-economic elites.  

Moreover, as opposed to Decree 116 of 2011 which called for the creation of the HAICA and 

involved consultations with a wide array of stakeholders from civil society and the 

professional/journalistic world, discussions of the current draft seem to have involved a smaller 

                                                           
60 “qanoon al I’lam alsama’i al basari aljadeed mahall jadal fi tounis, 3 February 2018, available at 

https://bit.ly/2NtyCse, accessed on 5 July 2018. 

61  “Qawaneen al i3lam al jadida, jadal tounisi mustammer”, Mohammad Ma’mari, 19 November 2017, available at  
Retrieved on March 23, 2018 from Al-Arabi Al-Jadeed Webpage: https://www.alaraby.co.uk/Print/2058f341-4d14-
4d86-adbc-2fe747e2dc33/a26dc7d1-a0ce-445d-a75b-52a0260e48cc 
Accessed on 23 March 2018.  
62 neqabat al sehafyyn wa munazzamet Almadda 19”, 25 January 2018, available at 
https://www.babnet.net/cadredetail-154854.asp, accessed on 9 July 2018. 

https://bit.ly/2NtyCse
https://www.alaraby.co.uk/Print/2058f341-4d14-4d86-adbc-2fe747e2dc33/a26dc7d1-a0ce-445d-a75b-52a0260e48cc
https://www.alaraby.co.uk/Print/2058f341-4d14-4d86-adbc-2fe747e2dc33/a26dc7d1-a0ce-445d-a75b-52a0260e48cc
https://www.babnet.net/cadredetail-154854.asp


25 
 

number of societal actors, with the government preferring to “conduct consultations with those 

CSOs that are close to parties in power”.63 On 13 March 2018, Article 19 wrote: 

 “The Draft Law is part of an ongoing process of harmonisation of Tunisian 
legislation with the 2014 Constitution […].The Draft Law and the reforms of the 
broadcasting legislation have already been subject to criticism by civil society. Civil 
society organisations, including ARTICLE 19, have expressed concerns that the 
broadcasting regulatory reforms do not offer any comprehensive vision for the reform 
of the current regulatory system, and are dispersed in several laws, rather than in one 
comprehensive piece of legislation. Concerns have also been raised that the Draft Law is 
being introduced without meaningful prior consultations with all stakeholders in the 
media sector and civil society”.64 

On 30 January 2018, nearly 60 national and international different organizations  (many of 

which members of IFEX) called on the government to withdraw the draft law but to no avail.65 

In sum, according to national and international critics, the negative aspects of the new draft law 

for the media outweigh its positive aspects, and consequently the draft law, if passed, will 

constitute a step backward with respect to media freedoms and legal reform in Tunisia. 

 

Challenges faced by the HAICA since its introduction:  The HAICA, since its introduction, has 

been facing a number of challenges, including a crisis of legitimacy. Early on, the private 

television outlets were very vocal in their rejection of the HAICA rules regarding the licensing of 

private operators, and they seemed to be supported by journalists and editors who did not  

want to have their newly found freedom of expression (and ability to express openly their 

political bias) constricted in any way. At the same time, soon after the introduction of the 

HAICA, the Ennahda-led government seemed to ignore the role of the HAICA with respect to 

                                                           
63 “wasael al-I’lam altounisyya mouhaddada bel mal alfased”, by Kamal al-Abidi,  AJO, 14 March 2018, available at 
https://bit.ly/2u5YvpV , accessed on 9 July 2018. 
64 “Tunisia: Draft Law on Audio-Visual Commission”, Article 19, 13 March 2018, available at  
https://www.article19.org/resources/tunisia-draft-law-audio-visual-commission/ , accessed on 5 July 2018. 
 
65 “wasael al-I’lam altounisyya mouhaddada bel mal alfased”, by Kamal al-Abidi,  AJO, 14 March 2018, available at 
https://bit.ly/2u5YvpV , accessed on 9 July 2018. 

https://bit.ly/2u5YvpV
https://www.article19.org/resources/tunisia-draft-law-audio-visual-commission/
https://bit.ly/2u5YvpV


26 
 

nominations for top positions in the public broadcasting sector, forcing the HAICA to sue the 

government in the courts.  

In 2014, then Prime Minister Mehdi Jomaa declined to consult with the HAICA when he decided 

to close a radio station and a TV station for broadcasting extremist views. In November 2015, 

Prime Minister Habib also undermined the HAICA authority when he fired the head of the 

national public broadcaster and replaced him with an interim head without going through the 

process of consulting with the HAICA. By doing so, he continued “a prior pattern of 

undermining the regulator’s authority”. The HAICA challenged the government’s action by 

lodging a complaint.66 

One year before the latest government introduced a new draft media law to replace Decree 

116 of 2011, in a clear demonstration of the rift between the government and the HAICA, this 

latter published on its website its own draft law for the media, and asked journalists to 

comment on it and to contribute to amending some of its chapters, in what seems like a pre-

emptive move with respect to the draft law prepared by the government. Indeed, for some, this 

was an attempt to impose the HAICA draft law on the government, and to introduce the draft 

law “as a collaborative work between law experts, the HAICA, and journalists”.67 

The fact that the government prepared separately and is ready to send to Parliament another 

draft media law reflects the extent of the rift and lack of coordination between the government 

and the HAICA. Following the official statements about the introduction of the new draft law, 

the head of the HAICA, al Nouri al-Lajmi, in a press conference, warned that “the circumstances 

the country is going through are difficult, the democratic transition is not complete, and there is 

a serious problem which is a step backward, especially with respect to rights and freedoms”.68 

Another member of the HAICA, Radia al-Saidi, made public statements where she believed that 

                                                           
66  Freedom of the Press 2016,  Tunisia Profile, Freedom House, available at 
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2016/tunisia 
Accessed on 5 July 2018. 
67 “Qawaneen al i3lam al jadida, jadal tounisi mustammer”, Mohammad Ma’mari, 19 November 2017, available at  
Retrieved on March 23, 2018 from Al-Arabi Al-Jadeed Webpage: https://www.alaraby.co.uk/Print/2058f341-4d14-
4d86-adbc-2fe747e2dc33/a26dc7d1-a0ce-445d-a75b-52a0260e48cc 
Accessed on 23 March 2018. 
68 Ibid. 

https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2016/tunisia
https://www.alaraby.co.uk/Print/2058f341-4d14-4d86-adbc-2fe747e2dc33/a26dc7d1-a0ce-445d-a75b-52a0260e48cc
https://www.alaraby.co.uk/Print/2058f341-4d14-4d86-adbc-2fe747e2dc33/a26dc7d1-a0ce-445d-a75b-52a0260e48cc


27 
 

“there is no real intention by the successive Tunisian governments since 2011 to reform the 

media”.69 

The rift was confirmed by the head of the HAICA himself, who revealed the lack of interaction 

between the government and the HAICA  concerning the latter’s proposal  (prepared in wide 

consultation with media experts), and the decrease in the HAICA funding for 2018  by 25%, 

compared to its funding in 2017, without any consultation with civil society and constitutional 

entities. 70 Moreover, the HAICA revealed that it received correspondence from the former 

director general of the Tunisian Public TV confirming the amount of pressure exercised on him 

in order to affect the editorial line of this public institution. When the HAICA asked the 

government for clarifications on the matter, the issue was ignored.71 

With respect to the role and mission of the HAICA in general, the 5 years since its introduction 

have shown the toothless nature of this independent regulatory body. For instance, since its 

introduction, the HAICA has made decisions to stop certain radio and TV programs but despite 

its decisions these programs continued to be broadcast. More recently, on 16 January 2018, the 

HAICA announced its decision to stop the broadcast of a show titled “ahla sabah” on radio 

Mosaic FM for a full week. Although the radio administration said they will abide by the 

decision, the show continued airing the next day, while omitting the title of the show. Its 

presenter asserted that out of respect for the HAICA decision the title of the show became 

“balash enwan” (“without title”). To the HAICA, this was a clear attempt to “circumvent” its 

decision to stop the show. 72 

Several national and international non-governmental organizations are warning against the 

refusal to abide by decree 116 of 2011 for nearly 18 months now, and the hijacking by 

government of some of the prerogatives of the HAICA, especially with respect to regulating the 

pubic audiovisual sector. The newly proposed draft media law, in light of the above, is seen as a 

                                                           
69 Ibid. 
70 Ibid.   
71 Ibid. 
72 “al Haica al tounisyyah toukef bath barnamej iza’i”, by Mohammad Maamari, 17 January 2018, available at 

https://bit.ly/2J4Rpqr , accessed on 6 July 2018. 

https://bit.ly/2J4Rpqr


28 
 

consecration of the desire by the government to replace the HAICA with another regulatory 

authority that is much less independent than the HAICA. Such move is perceived by critics as an 

“act of rebellion against the first independent regulatory authority for audio-visual media in the 

Arab world”.73 

Moreover, according to critics, the attempt to transform and control the audiovisual landscape 

(mostly by replacing  Decree 116 and the HAICA) is being led by lobbying groups consisting of 

the politico-economic elites which are seeking control of the private audio-visual sector, while 

simultaneously seeking to weaken the public and community media. This politic-economic elite 

lobbying group is believed to be led by Nabil al Qarawi, the head of the union of media owners 

in Tunisia and founder of Nessma TV in 2008 (with ties to Berlusconi’s Mediaset Investment).74 

Such interference is becoming a source of alarm for independent observers due to the 

increasing interlocking control of the media sector with the business and political elites.  

It should be reminded that, between 2011 and 2013, civil society organizations, helped by the 

National Union of Tunisian journalists (SNJT) and its former president Najiba al Hamrouni, 

supported by strikes led by journalists in 2012 and 2013, successfully lobbied for the 

implementation of Decree 116 and the creation of the HAICA in 2013. Both Decrees 115 and 

116 of 2011 were endorsed by UNESCO, the UN, and the African League, among others, who 

saw in them a positive step towards the democratization of a country in transition. 

Both the HAICA and the National Union of Tunisian Journalists have been vocal against calls for 

the privatization of public television and radio. Proponents of privatization justify their opinion 

based on the financial losses incurred by the public broadcasting sector and the erosion of its 

public funding. Indeed, the difficult economic conditions of the country and the high 

unemployment rate have led to the dismissal of close to 200 journalists and delayed wages for 

several hundred others.75 However, the HAICA, the Union, and other supporters of public 

                                                           
73 “wasael al-I’lam altounisyya mouhaddada bel mal alfased”, by Kamal al-Abidi,  AJO, 14 March 2018, available at 
https://bit.ly/2u5YvpV , accessed on 9 July 2018. 
74 Ibid. 
75 Freedom of the Press 2016,  Tunisia Profile, Freedom House, available at 
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2016/tunisia, accessed on 5 July 2018 

https://bit.ly/2u5YvpV
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2016/tunisia


29 
 

broadcasting continue to advocate for public broadcasting, believing it to be a pillar of the 

nascent democracy in Tunisia. They also warn against the executive control of the public media 

and call for their support, with measures to guarantee their independence and to make sure 

they function as public service media for all Tunisians, based on public funding. 

On 31 Jan 2018, the National Union for Tunisian Journalists decided to declare Friday 2 

February 2018  a “day of anger” (yom ghadab) and called on members to wear a red ribbon in 

order to protest the setbacks and  attacks on press freedoms by government, especially the 

Ministry of Interior.  The campaign comes on the trail of the smear campaigns and intimidation 

and harassment (including surveillance) against journalists by the security apparatus. 76 

In sum, 7 years after the revolution, Tunisia has established itself as a country with one of the 

freest environments for the media in the region. Much of the freedoms are protected by the 

2014 Constitution and the decrees introduced very soon after the revolution. In the years 

subsequent to the revolution, despite some stalling and reluctance to implement the decrees 

(including Decree 116 of 2011), there is a clear effort to replace the early 2011 decrees related 

to media freedoms with laws that are in harmony with the progressive 2014 Constitution (e.g 

Freedom of Access to Information Law of March 2016).  Some of the new laws, however, such 

as the draft Audiovisual Law and the Anti-Terrorism Law of 2015 have been criticized for being 

a step backward, because they introduce measures that reduce media freedoms and 

independence, especially as is the case with the new draft law replacing the HAICA with a less 

independent regulatory authority, the new Audio-Visual Communication Commission.77 

Moreover, while there is a clear effort to reform the media sector through new legislation, in 

practice the legal framework for the media continues to be based on both new and old 

elements: while Decrees 115 and 116 enable journalists to work freely, to access information 

                                                           
76 “al sahafa al tounisyya fi yom ghadab”, by Mohammad Maamari,  2 February 2018, available at 

https://bit.ly/2E268Vl, accessed on 8 July 2018. 

77 “Tunisia: Analysis of Draft Law on the Audio-Visual Commission”, Article 19, 13 March 2018, available at 
https://www.article19.org/resources/tunisia-analysis-draft-law-audio-visual-commission/ 
Accessed on 5 July 2018. 

https://bit.ly/2E268Vl
https://www.article19.org/resources/tunisia-analysis-draft-law-audio-visual-commission/


30 
 

and publish without prior approval from the Ministry of Interior, journalists continue to be 

prosecuted in military courts, based on the Penal Code or other non-media related laws.  

 

Morocco  

Nearly a decade before the start of the Arab Spring, the country embarked on a media reform 

process that culminated in the introduction of a series of laws in the early 2000s.  Morocco, 

along with Lebanon and Jordan, is one of the first Arab countries to introduce laws to liberalize 

the broadcasting sector and create a regulatory authority for its regulation, the Haute Autorite 

de la Communication Audiovisuelle (the HACA). These laws are, respectively, Dahir No. 1-02-

212 of 31 August 2002 on creating the HACA, and Decree-law No. 2-02-663 of 10 September 

2002 on ending state monopoly in television broadcasting. Broadcast Law No. 77-03 of 2005 is 

an extension of the two 2002 laws and its purpose was to establish a pluralist media 

environment and to offer prospects to private operators.  These and other reforms were part of 

the state’s commitment to promote the values of democracy and pluralism in the country. 

This commitment was more recently reiterated in the new constitution of June 2011, which 

reasserted Morocco’s adherence to the universal principles of human rights and the promotion 

of freedom of expression (Article 25). More importantly, in a unique move in the Arab context, 

Article 165 of the constitution affirmed the role of the HACA as the single most important 

regulatory body responsible for respecting the diversity of opinion in the kingdom’s media 

landscape.   

Compared to other Arab countries, Morocco is quite advanced and comprehensive with respect 

to the promotion of the values of public service broadcasting and the introduction of 

institutional and legal frameworks to guarantee them. Morocco is the first Arab country to 

enshrine, both in its constitution and in the various national laws, the duty of the highest 

regulatory authority (the HACA) to guarantee and protect pluralism in the media. Moreover, 

various decrees and related decisions have been promulgated in the last decade or so in order 

to detail and enhance the public service mission of the public operators. The importance of the 



31 
 

HACA was such that the Tunisian regulatory authority for broadcasting (both public and 

private), the HAICA, was modeled in many respects on its Moroccan counterpart, and soon 

after its introduction it started cooperating with the HACA in order to learn from the latter’s 

older, relatively more established experience in the field.   

 However, the new media-related  laws and the creation of the HACA did not lead  to the 

liberalization of the private television sector 15 years after the introduction of Decree-law No. 

2-02-663 of 10 September 2002. Unlike the case of Tunisia, which actually liberalized the 

broadcasting sector in a much shorter time span, the HACA has not yet licensed a single private 

TV operator, despite the number of applications it continues to receive.78 State monopoly over 

the terrestrial broadcasting sector continues to be exercised. 79 

In my earlier assessment of public service broadcasting in Morocco, I concluded with the 

following:  

With some already referring to Morocco’s liberalization and reform efforts as being 
“theoretical”, the challenge ahead for Morocco is the extent to which ideals can be 
turned into reality with respect to the broadcasting sector”.80 

 

Since then, despite the myriad recent constitutional and other legal reforms promising more 

independence and diversity in the broadcasting sector, the King and the government continue 

                                                           
78 The Tunisian HAICA website lists the names of 10 private TVs, (15-19) private radios, and (9) community radios. 
Check details at 
http://haica.tn/%D9%81%D8%B6%D8%A7%D8%A1-
%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%87%D9%86%D9%8A%D9%8A%D9%86/%D8%A7%D9%84%D9%82%D9%86%D9%8
8%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B0%D8%A7%D8%B9%D9%8A%D8%A9-
%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%84%D9%81%D8%B2%D9%8A%D8%A9/#firstPage, 
accessed on 16 June 2018. 
 
79 The special and complex/perplexing case of Medi 1 TV, which kept oscillating between the status of public and 
private operator, is described in  Projet de collecte de donnees statistiques sur les marches cinematographiques et 
audio-visuels dans 9 pays mediterraneen: Maroc. Monograph published by Euromed Audiovisuel, March 2012, 
available at http://www.racines.ma/fr/node/17 
accessed on 5 May 2018. 
80 Dabbous, Dima (2015). Assessing Public Service Broadcasting in the Southern Mediterranean Region, BBC Media 
Action, the UK, p. 35. Available at:  
http://www.med-media.eu/wp-content/uploads/2015/08/MedMedia-PSB-report.pdf 
accessed on 19 June 2018. 

http://haica.tn/%D9%81%D8%B6%D8%A7%D8%A1-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%87%D9%86%D9%8A%D9%8A%D9%86/%D8%A7%D9%84%D9%82%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B0%D8%A7%D8%B9%D9%8A%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%84%D9%81%D8%B2%D9%8A%D8%A9/#firstPage
http://haica.tn/%D9%81%D8%B6%D8%A7%D8%A1-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%87%D9%86%D9%8A%D9%8A%D9%86/%D8%A7%D9%84%D9%82%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B0%D8%A7%D8%B9%D9%8A%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%84%D9%81%D8%B2%D9%8A%D8%A9/#firstPage
http://haica.tn/%D9%81%D8%B6%D8%A7%D8%A1-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%87%D9%86%D9%8A%D9%8A%D9%86/%D8%A7%D9%84%D9%82%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B0%D8%A7%D8%B9%D9%8A%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%84%D9%81%D8%B2%D9%8A%D8%A9/#firstPage
http://haica.tn/%D9%81%D8%B6%D8%A7%D8%A1-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%87%D9%86%D9%8A%D9%8A%D9%86/%D8%A7%D9%84%D9%82%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B0%D8%A7%D8%B9%D9%8A%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%84%D9%81%D8%B2%D9%8A%D8%A9/#firstPage
http://www.racines.ma/fr/node/17
http://www.med-media.eu/wp-content/uploads/2015/08/MedMedia-PSB-report.pdf


32 
 

to exercise control over the editorial content the media. The end result is sanitized media 

content that does not reflect the interest of the people.81  Authorities also resort to a variety of 

means in order to harass and intimidate journalists covering sensitive topics, including the 

regular use of lengthy, drawn-out procedures when suing Moroccan journalists and immediate 

deportation when it comes to foreign journalists.82  

In February 2016, the President of the National Syndicate of the Moroccan Press, Abdallah 

Bakkali, who is also editor-in-chief of the opposition daily newspaper al-alam, was sued for 

defamation by the Interior Ministry. The lawsuit targeted an article he had written in which he 

criticized some recent local elections for being fraudulent. The case was postponed several 

times, and was still pending by the end of 2016.83 

Foreign journalists were deported in April and September 2016 for reporting on sensitive issues 

(LGBTQ, issues, Western Sahara, and sex trafficking). Three French and two Italian reporters 

were deported for respectively covering the attacks against a gay couple in Beni Mellal and 

child prostitution networks in Marrakech. The authorities justified the decision to deport the 

Italian journalists on the same day by saying that they did not have the authorization to film in 

Morocco.84 

In such a restrictive environment, self-censorship is common. Journalists try to respect official 

red lines (including the Western Sahara) in order to avoid heavy fines, prison sentences, and 

sometimes intimidation and physical violence because of their stories.85 The population is able, 

                                                           
81 In January 2016, when an earthquake hit the northern part of Morocco, citizens were surprised by the absence 
of television coverage of this major national event, according to Moroccan researcher Abdellatif Ben Safyyah, cited 
in “al-maghreb al-arabi”, 28 December 2017, available at  https://orientxxi.info/magazine/article2194, accessed on 
10 July 2018. 
 
82 Freedom of the Press, Morocco Profile, Freedom House, 2017., available at 
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/morocco, accessed on 18 June 2018. 
83 Freedom of the Press, Morocco Profile, Freedom house, 2017, available at 
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/morocco, accessed on 18 June 2018. 
84 Ibid. 
85 Ibid. 

https://orientxxi.info/magazine/article2194
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/morocco
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/morocco


33 
 

however, to access different media with different viewpoints through satellite broadcasts, 

private radio, and the internet. 

In 2016, several laws seeking to reform the media sector (for both the press and broadcasting) 

were passed by the government, as part of the effort started in 2011 to consolidate democracy 

in the country and further its media and civil liberties. April 2016 saw the promulgation of Law 

n° 90.13   to establish the National Press Council (Conseil National de la Presse or CNP, or al-

majlis al-watani lil-sahafa). The CNP is to be a self-regulatory body in charge of mediating 

disputes in the sector. While the creation of the CNP was seen as a welcome step towards 

upholding professional ethics in the country as a statutory means for self-regulation, the 

Director for Freedom of Expression and Media Development at UNESCO, Guy Berger, noted 

that “a press council in current times should do more than simply address complaints and 

uphold professional standards”.86 According to the same law n°90.13, the Council is to be 

operational within one year. The Council was finally established on 22 June 2018.87 

In July 2016, the Lower House of Parliament approved a long awaited draft law for freedom of 

access to information, in fulfilment of Article 27 of the 2011 Constitution.88  Problems with the 

new law include the narrow range of institutions covered, the long list of exceptions, and the 

vague wording. Such weaknesses combined would “give administrators broad discretion to 

withhold information”.89  By the end of 2017, the draft law still had not passed, knowing that it 

                                                           
86 “UNESCO links media self-regulation with Media and Information Literacy in Morocco”, UNESCO website, 22 
november 2017,   available at https://en.unesco.org/news/unesco-links-media-self-regulation-media-and-
information-literacy-morocco 
Accessed on 18 June 2018. 
87 “Maroc : A quoi va servir le Conseil national de la presse ?”, Union Internationale de la presse francophone, 6 
Juillet 2018, available at https://www.presse-francophone.org/generalites/article/maroc-a-quoi-va-servir-le-
conseil-national-de-la-presse , accessed on 10 July 2018. 
88 The draft was presented to Parliament for discussion for the first time in July 2014. 
89 Freedom of the Press, Morocco Profile, Freedom House 2017, available at 
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/morocco 
accessed on 18 June 2018. 

https://en.unesco.org/news/unesco-links-media-self-regulation-media-and-information-literacy-morocco
https://en.unesco.org/news/unesco-links-media-self-regulation-media-and-information-literacy-morocco
https://www.presse-francophone.org/generalites/article/maroc-a-quoi-va-servir-le-conseil-national-de-la-presse
https://www.presse-francophone.org/generalites/article/maroc-a-quoi-va-servir-le-conseil-national-de-la-presse
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/morocco


34 
 

was discussed on 28 December 2017 in the House of Councilors, after sleeping a full year in 

their drawers.90 

Also in July 2016, Parliament approved a revised law for the press (Law no. 88-13 of August 

2016). 91 The new law affirms the freedom of the press while reiterating the same long list of 

forbidden subjects found in all-media related laws in Morocco (Article 71 and Article 81). The 

new press law thus prohibits any expression damaging to Islam; the monarchy; the territorial 

integrity of the Kingdom; the private life of the King, or heir to the throne, or members of the 

Royal family.  The sections  regarding defamation exclude practically all public officials and the 

army, including high ranking ones (national and foreign) from public criticism, by imposing 

heavy fines in cases of defamation targeting them, whereas fines for defaming private 

individuals are significantly lower (Articles 74, 84 and  85) . 

The new press law is notable, however, for its exclusion of the prison sentence in cases of 

defamation, and limiting sanctions to monetary fines. It also strengthens provisions for fair trial, 

and protects journalists’ sources (subject to judicial review). Online news outlets are recognized 

in the new law. However, the new law has been criticized for imposing heavy fines and granting 

the authorities the power to impose censorship on publications and to suspend them. More 

importantly, and despite removing prison sentences for press-related offenses from the new 

press law, and despite revising the penal code in July 2016, the latter can still be used in order 

to “prosecute and imprison journalists”, thus “diminishing the value of the protections” 

provided by the Press Code of 2016.92 In 2015, the authorities arrested and tried 7 people who 

were conducting training programs on citizen journalism. Their trial was extended due to 

repeated delays. According to observers, “authorities regularly use such lengthy procedures to 

                                                           
90  “Right to Access to Information: The Stillborn of the Moroccan Constitution”, by Chaima Lahsini,  Morocco 
World News, 29 December 2017, available at https://www.moroccoworldnews.com/2017/12/237414/access-
information-moroccan-constitution/, accessed on 8 July 2018. 
 
91 The  French text of the new Press Code no. 88-13 of August 2016  is available at 
http://www.wipo.int/edocs/lexdocs/laws/fr/ma/ma069fr.pdf 
accessed on 19 June 2018. 
92 Freedom of the Press, Morocco Profile, Freedom House 2017, available at 
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/morocco 
accessed on 18 June 2018 

https://www.moroccoworldnews.com/2017/12/237414/access-information-moroccan-constitution/
https://www.moroccoworldnews.com/2017/12/237414/access-information-moroccan-constitution/
http://www.wipo.int/edocs/lexdocs/laws/fr/ma/ma069fr.pdf
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/morocco


35 
 

harass and intimidate journalists and other critics”.93There were also many journalists who 

were tried in court in 2015 and 2016 based on the 2003 anti-terrorism law.94  The process 

followed a clear pattern of repeatedly postponing the press-related trials to make them last 

over a year, and create a climate of fear and intimidation to ensure journalists tow the 

government line.  

In July 2016, Parliament approved a draft law to restructure the HACA (Law n° 11-15). The new 

law gives the HACA the mandate to ensure that broadcast communication is exercised freely, 

and to ensure the respect for the cultural, political, and linguistic pluralism of Moroccan society 

(Article 1 and Article 4, paragraph 6) and the right of access to information (Article 3, 

paragraphs 2 & 3 ). The HACA is also mandated to secure a broadcasting landscape that is 

“diversified, pluralist, balanced, and complementary”  based on quality and independence, and 

respectful of the notion of public service and the values of human dignity (Article 3, paragraph 

4). Among other things, the HACA also receives license applications relating to the broadcasting 

sector and grants licenses (Article 4, paragraph 1), while preventing monopolistic practices and 

promoting “free competition”   (Article 3, paragraph 10).95 

With respect to the appointment of the members of the HACA, the new law did not seek to 

introduce more independence for this important regulatory body. According to Article 9 of Law 

no. 11-15 of 2016, 5 out of the 9 members (including the President of the HACA), are appointed 

by the King with no time limit for the term of their appointment being included. Of the 

remaining four members, whose term is for 5 years renewable once, two are appointed by the 

head of government, one by the head of the Lower House, and one by the head of the Upper 

House of Parliament. 

                                                           
93 Ibid.  
94  Examples include the case of  Ali Anouzla; the 7 trainers accused of threatening national security;  and Abdallah 
Bakkali, President of the National Syndicate of the Moroccan Press who was sued by the Interior Ministry for 
defamation). See more details in Freedom of the Press, Morocco Profile, 2017, available  at 
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/morocco 
Accessed on 19 June 2018.  
95 Dahir n° 1-16-123 du 25 aout 2016 portant promulgation de la loi n° 11-15 portant réorganisation de la Haute 
Autorité de la communication audiovisuelle,  available at 
http://www.haca.ma/sites/default/files/upload/BO_6522_Fr%20opt.pdf, accessed on 19 June 2018. 

https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/morocco
http://www.haca.ma/sites/default/files/upload/BO_6522_Fr%20opt.pdf


36 
 

The fact that, nearly 16 years after liberalizing the audio-visual sector with Broadcast Law No. 

77-03 of 2005, 7 years after the introduction of the new Constitution, and 2 years after 

reorganizing the HACA on July 2016,  not a single private terrestrial television station has been 

licensed by the HACA is a reflection of the lack of the political will to liberalize the sector on the 

one hand, and the lack of independence of the HACA from that will on the other, despite the 

legal change on paper.  Since 2006, date of the first ever licensing process in the country, the 

HACA has launched two calls for tenders for private television channels, but has granted only 

one license – to the news channel Medi 1 TV, which quickly ceased to be private.96   By contrast, 

14 private radio stations have been authorized.  

Last year, in June 2017, in order to circumvent Morocco’s current laws on private television 

channels and the HACA’s reluctance to grant licenses to private TV channels, Télé Maroc  was 

launched from Madrid. Although the head office is in Spain, the channel has many offices in 

Morocco, mostly in Casablanca, making it legally “a Spanish television channel but with 

Moroccan content” according to its founder Rachid Niny.97   For Niny, there was no question of   

“waiting until the HACA finally frees up the broadcasting field. We must dare elsewhere and 

create free and independent channels.”98 

A recent research project concerned with media ownership in specific, an under-researched 

area regarding media in the Arab world, scrutinized for the first time the media landscape in 

Morocco, including its connection with the power centers in the country. Results revealed not 

only that the royal family is a leading media owner, but also that there was an “intersection of 

the political and business worlds, a cartel that is undermining pluralism and therefore media 

                                                           
96 The special and complex/perplexing case of Medi 1 TV, which kept oscillating between the status of public and 
private operator, is described in  Projet de collecte de donnees statistiques sur les marches cinematographiques et 
audio-visuels dans 9 pays mediterraneen: Maroc. Monograph published by Euromed Audiovisuel, Mars 2012, 
available at http://euromedaudiovisuel.net/Files/2013/08/20/1377006300959.pdf 
 
97    “Morocco / Télé Maroc, a new private channel on Nilesat“, 6 June 2017, available at http://mediterranee-
audiovisuelle.com/morocco-tele-maroc-a-new-private-channel-on-nilesat/?lang=en 
Accessed on 19 June 2019 
98  Ibid. 

http://euromedaudiovisuel.net/Files/2013/08/20/1377006300959.pdf
http://mediterranee-audiovisuelle.com/morocco-tele-maroc-a-new-private-channel-on-nilesat/?lang=en
http://mediterranee-audiovisuelle.com/morocco-tele-maroc-a-new-private-channel-on-nilesat/?lang=en


37 
 

independence” in the country.99 According to the report of the Media Ownership Monitor 

Morocco (MOM), “nine of the 36 media companies involved in Morocco’s most influential 

media are directly linked to the state, the government, or the royal family”. 100 According to the 

same report, when it comes to the TV sector in specific, the state is the leading owner, along 

with the royal family and one of Morocco’s wealthiest businessmen. By contrast, radio 

ownership is more diverse, although the sector remains dominated by the state. 

 

                                                           
99 “Pluralism is more than figures- RSF and Le Desk release Media Ownership Monitor Morocco Findings”, 21 
November 2017, available at  https://rsf.org/en/news/pluralism-more-figures-rsf-and-le-desk-release-media-
ownership-monitor-morocco-findings 
Accessed on 19 June 2018. 
100 “Pluralism is more than figures- RSF and Le Desk release Media Ownership Monitor Morocco Findings”, 21 
November 2017, available at  https://rsf.org/en/news/pluralism-more-figures-rsf-and-le-desk-release-media-
ownership-monitor-morocco-findings 
Accessed on 19 June 2018. 

View publication stats

https://rsf.org/en/news/pluralism-more-figures-rsf-and-le-desk-release-media-ownership-monitor-morocco-findings
https://rsf.org/en/news/pluralism-more-figures-rsf-and-le-desk-release-media-ownership-monitor-morocco-findings
https://rsf.org/en/news/pluralism-more-figures-rsf-and-le-desk-release-media-ownership-monitor-morocco-findings
https://rsf.org/en/news/pluralism-more-figures-rsf-and-le-desk-release-media-ownership-monitor-morocco-findings
https://www.researchgate.net/publication/326625496

